.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
همایش سه روزه جنگ نرم در گیلان
همایش سه روزه کارگاه علمی آموزشی جنگ نرم سازمان بسیج اساتید در گیلان از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید، دومین دوره از سلسله کارگاه‌های علمی و آموزشی جنگ نرم که به همت این سازمان در استانهای کشور برگزار می‌شود، در قالب همایشی سه روزه از صبح امروز در استان گیلان، شهر رشت آغاز به کار کرد.

* لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید بسیجی

در اولین روز از این همایش که با حضور سهراب صلاحی رییس سازمان بسیج اساتید، سردار هامون محمدی فرمانده سپاه قدس استان گیلان و جمع زیادی از مسئولین استانی و اساتید دانشگاهی گیلان برگزار شد، نبی‌زاده جانشنین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید، طی سخنانی به اهداف برگزاری این کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: ما قصد داریم در طول سال 91 این کارگاه‌ها را در 15 استان کشور برگزار کنیم که استان گیلان به عنوان دومین استان، میزبان اساتید بسیجی کشور است.

نبی‌زاده جهان امروز را جهان منفعت طلبی دانست و افزود: در این جهان، کشورها به دنبال گسترش هژمونی و تسلط خود هستند و این امر را از طریق جنگ نرم پیش می‌برند و ما باید این عرصه را از طریق آموزش‌هایی که هدف اصلی این کارگاه‌ها است، از آنها بگیریم.

جانشین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: فرایند تربیت سیاسی اساتید بسیجی مدنظر سازمان محقق نمی‌شود مگر اینکه اساتید ما بتوانند به یک تحلیل جامع و کامل در خصوص محیط پیرامونی خود دست پیدا کنند که در این صورت، اساتید به استعداد سیاسی می‌رسند که به واسطه آن بتوانند در محیط دانشگاه مؤثر باشند.

نبی‌زاده، یک استاد بسیجی به عنوان فرمانده جنگ نرم را فردی هوشمند، فرهیخته،‌ دارای تحلیل، خبره و نخبه سیاسی دانست و گفت: ما در این کارگاه جنگ نرم سعی داریم این فرایند را در قالب آگاهی بخشی سیاسی به اساتید عزیز ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید با در اختیار قرار دادن اطلاعات درست، درک سیاسی اساتید را بالا ببریم تا آنها بتوانند در عمل، اقدامات مناسبی از خود نشان دهند.

نبی‌زاده لازمه یک استاد بسیجی را شناخت فرصت‌ها و ضعف‌های محیط پیرامونی خود دانست و گفت: تا وقتی که اساتید ما به چنین توانمندی‌هایی نرسند، خیال دشمن از بابت محیط دانشگاهی راحت است چراکه دانشجو در این وضعیت وقعی به دیدگاه استاد نمی‌نهد چراکه اصولا استاد حرف جدیدی برای گفتن و تاثیر بر این دانشجو ندارد.

جانشین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید یکی از راهبردهای مد نظر سازمان بسیج اساتید را شناخت فضای سیاسی محیط دانشگاه عنوان کرد و افزود:‌ یک استاد باید بر محیط سیاسی دانشگاه خود احاطه کامل داشته و بتواند مسائل را به خوبی تجزیه و تحلیل کند.

نبی‌زاده با تاکید بر لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی اساتید بسیجی در سازمان بسیج خاطرنشان کرد: ما از برقراری کارگاه‌های آموزشی 4 هدف عمده را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها تربیت نیروهای متخصص و هوشمند در دانشگاه متناسب با نیاز انقلاب است چراکه این انقلاب یک فرایند منحصر به فرد محسوب می‌شود که برای تداوم آن نیازمند چنین اقداماتی هستیم.

وی افزود: امروز دانشجویان در عرصه دانشگاهی سؤال‌های متعددی از اساتید دارند که اگر بتوانیم به صورت علمی به این سؤالات پاسخ دهیم، این دانشجو محتوای جمهوری اسلامی را با جان و دل خواهد پذیرفت.

جانشین معاونت بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید عمق بخشی انقلاب در دانشگاه‌ها و عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری را در گرو ارتقاء توانمندی تئوریک اساتید جنگ نرم دانست و گفت: لازمه این امر تسلط اساتید بر علوم است.

نبی‌زاده در بخش پایانی صحبت‌های خود شناخت درست از تحولات سیاسی را از جمله انتظارات از اساتید جنگ نرم عنوان کرد و افزود:‌ نباید در دانشگاهی استاد بسیجی باشد و در آن دانشگاه مشکلی برای نظام به وجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: یک استاد و یک نخبه نباید در قبال تحولات جامعه سکوت کند چرا که این سکوت می‌تواند به کشور ضربه بزند و هیچ جامعه‌ای به تعالی نمی رسد مگر اینکه نخبگان آن به تعالی رسیده باشد.

نبی‌زاده گفت: سعی داریم تا موضوعاتی مانند توجیه سیاسی اساتید و تربیت و تکثیر نخبگان سیاسی را در عرصه دانشگاهی در قالب‌های مختلف ادامه دهیم.

* نیازمند الگوهای زنجیره‌ای در عرصه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی هستیم

در ادامه این همایش احمد باصری از اساتید دانشگاه جامع امام حسین(ع) طی سخنانی به جمله مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساتید دانشگاه، فرماندهان جنگ نرم هستند پرداخت و گفت: یک فرمانده باید ابتدا خود را و سپس دشمنش را به خوبی بشناسد والا علیرغم توانمندیش نمی‌تواند در مقابله با دشمن پیروز شود.

باصری در ادامه به تبیین منابع قدرت نرم پرداخت و با اشاره به فرازی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) گفت: بنا بر نظر امام(ره)، پایان جنگ غرب با ما زمانی است که از هویت دینی خود دست بکشیم و دشمن نیز در این مسیر تمامی راه‌ها را امتحان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: آنها با راه‌اندازی جنگ و از طریق نظامی نتوانستند به هدف خود برسند و فهمیدند با جنگ سخت نمی‌شود هویت دینی این مردم را گرفت. بنابراین تصمیم گرفتند مدیران، ابزار و سربازان این جنگ را عوض کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمن در این مسیر از قدرت تاثیرگذاری بر دیگران استفاده می‌کند، اظهار داشت: در دوران گذشته، ارتش و توان نظامی، قدرت آفرین بود اما در عصر صنعت شاهد بودیم که ابزار و دانش، قدرت آفرین شد تا اینکه در عصر حاضر که عصر آگاهی و اطلاعات نام گرفت، منبع قدرت، آگاهی و اطلاعات یک جامعه است هر چند هنوز قدرت نظامی و تکنولوژی نیز می‌تواند موثر باشد.

باصری منبع قدرت در عصر حاضر را قدرت نرم عنوان کرد و گفت: در این عصر، قدرتمند کسی است که بتواند اذهان مردم را دستکاری کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز همه چیز به سرعت در حال تغییر است، این عصر را عصر فرصت‌های طلایی دانست و گفت: با اطلاعات قدیمی نمی‌شود به جنگ دشمن رفت و اگر برنامه‌ای نداشته باشیم، به سرعت از بین می‌رویم.

وی انواع قدرت را به سه دسته سخت، نیمه سخت و نرم دسته بندی کرد و افزود: در جنگ نرم دشمن می‌خواهد اراده خود را از طریق ارائه جذابیت به دیگران تحمیل کند و این در حالی است که اکثر اوقات استفاده از قدرت سخت شاید به هدف برسد اما هزینه‌های زیادی هم در پی خواهد داشت.

وی قدرت نرم را دارای 5 بعد روانشناختی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی دانست و افزود: در بعد روانشناختی کسی دارای قدرت نرم است که بتواند نفوذ اجتماعی داشته باشد و در بعد اجتماعی، قدرتمند کسی است که بتواند در اجتماع، همبستگی ملی و هویت جمعی ایجاد کند.

باصری در عرصه فرهنگی اظهار داشت: امروز دشمن به دنبال مخدوش کردن چهره اسلام و تشیع در جهان است و این را می‌توان در اقدامات متعدد آنها در عرصه فضای مجازی به خوبی دید.

وی افزود: ما امروز در جامعه نیازمند الگوهای زنجیره‌ای در عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی هستیم.

باصری در ادامه به یک اظهار نظر وزیر خارجه سابق آمریکا اشاره کرد که منبع قدرت ایالات متحده را در دو حوزه هاروارد و هالیوود دانست و افزود: ما در جمهوری اسلامی نتوانستیم اقتصاد و بانک‌داری خود را اسلامی کنیم چراکه در شکل‌دهی و تدوین نظریات اسلامی موفق نبودیم.

وی در ادامه شهدای هسته‌ای را از منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی دانست و گفت: اینها توانستند در کشور ما ایجاد انگیزه و روحیه کنند و دقیقا برای همین بود که دشمن تصمیم به ترور آنها گرفت.

بنابر این گزارش همایش سه روزه کارگاه‌های آموزشی و علمی جنگ نرم اساتید بسیجی استان گیلان تا روز پنجشنبه ادامه داشته و اساتید حاضر در این همایش در گروه‌های جداگانه طی کارگاه‌های مختلف به بررسی موضوع جنگ نرم خواهند پرداخت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.795 seconds.